Rokottaminen

Kissan rokotus

Kissoja rokotetaan virusten aiheuttamia tauteja vastaan, joihin ei ole olemassa muuta lääkitystä. Vain terve kissa rokotetaan, koska sairas kissa ei tehokkaasti kehitä vasta-aineita rokotteen heikennettyjä taudinaiheuttajia vastaan. Rokotuksissa tulee noudattaa oikeita rokotusajankohtia, jotta rokotus olisi tehokas. Näyttelykissoilla on omat rokotusvaatimuksensa, jotka kannattaa selvittää näyttelyn järjestäjiltä.

Kissa rokotetaan ensimmäisen kerran 12 viikon iässä, jolloin se saa kissaruttorokotteen. Toisen kerran kissa rokotetaan vuoden iässä ja tämän jälkeen rokotus uusitaan rokotteen valmistajan suosituksen mukaisesti. Kissaruttorokotuksen tarvitsevat kaikki kissat.

Kissaflunssaa vastaan kissa kannattaa rokottaa, jos kissa käy ulkona tai tapaa muita kissoja. Näyttely- ja kennelkissat saavat kissaflunssarokotteen. Tällöin kissa saa kolmoisrokotteen, joka sisältää kissaruttorokotteen ja kissaflussaviruksia vastaan kehitetyn rokotteen. Rokotus uusitaan 2-4 viikon kuluttua edellisestä. Tämän jälkeen rokote uusitaan vuosittain.

Rokotussuositukset löytyvät eviran sivuilta kohdasta kissarokotteet.

Rabiesrokote

Kissa voi tarpeen vaatiessa myös saada rabiesrokotteen. Rabiesrokotetta suositellaan, mutta se ei ole pakollinen. Ensimmäinen rabiesrokote annetaan 2-4 viikon kuluttua kissaruttorokotuksesta. Rokote uusitaan vuoden kuluttua. Tämän jälkeen rabiesrokote uusitaan 2-3 vuoden välein riippuen rokotteesta.

Rokotusten sivuoireet

Kissalla sivuoireet ovat harvinaisia. Rokotuskohtaan voi nousta patti, tämä ei ole vaarallista. Jos kissa saa voimakkaita oireita, ota yhteys eläinlääkäriin.

Loishäädöt ja rokottaminen

Ennen rokotusta tulee kissalle antaa loishäätökuuri. Tämä tulisi suorittaa viimeistään viikkoa ennen rokotusta. Lisää matojen häätämisestä löydät kohdasta sisäloistartunnat.