Rokottaminen

Rokotukset

Koiria rokotetaan virusten aiheuttamia tauteja vastaan, joihin ei ole olemassa muuta lääkitystä. Vain terve koira rokotetaan, koska sairas koira ei tehokkaasti kehitä vasta-aineita rokotteen heikennettyjä taudinaiheuttajia vastaan. Rokotuksissa tulee noudattaa oikeita rokotusajankohtia, jotta rokotus olisi tehokas.

Pentukoira saa ensimmäisen rokotuksensa yleensä 3 kk:n iässä. Tällöin pentu saa kolmois- tai nelosrokotteen. Kolmoisrokote suojaa tarttuvaa maksatulehdusta, penikkatautia ja parvoa vastaan. Nelosrokote suojaa edellisten lisäksi kennelyskää vastaan. Kolmois/nelosrokote uusitaan kuukauden kuluttua. Pennulle annetaan lisäksi raivotautirokotus kun koira on vähintään 4 kk ikäinen. Seuraava rokotuskäynti on vuoden iässä. Tämän jälkeen koira yleensä käy eläinlääkärissä uusimassa rokotukset 1-3 vuoden välein. Vuoden välein rokotetaan niitä koiria, joiden kennelyskärokotus halutaan pitää voimassa.Lue myös eviran sivuilta ajankohtaiset rokotusohjeet. Näyttelyihin ja kokeisiin osallistuttaessa voivat vaadittavat rokotukset poiketa yllämainituista ohjeista. Selvitä vaadittavat rokotukset aina näyttelyn järjestäjältä.

Ulkomailla käynti

Kun suunnitellaan koiran viemistä ulkomaille tai tuomista Suomeen, täytyy ottaa selvää maan tuontivaatimuksissa. EU- alueella on käytössä lemmikkieläinpassi. Eri mailla on omat vaatimuksensa. Esimerkiksi Ruotsissa on melko tiukat vaatimukset rajan ylittämiselle. On myös selvitettävä vaatimukset lemmikin tuomiselle takaisin suomeen. Eviralla on tietoa lemmikkien vienti ja tuontisäännöksistä.

Leptospiroosirokote

Leptospiroosirokotetta voidaan tarvita matkustettaessa ulkomaille. Leptospiroosia tavataan esimerkiksi Venäjällä ja Virossa.

Rokotusten sivuoireet

Jos rokotuksen jälkeen esiintyy lieviä sivuoireita, ei tarvitse olla huolissaan. Rokottaminen voi aiheuttaa esimerkiksi löysää ulostetta tai väsyneisyyttä. Rokotuskohtaan voi nousta patti. Jos koira saa voimakkaita oireita, ota yhteys eläinlääkäriin.

Loishäädöt ja rokottaminen

Rokotusta ennen tulee koiralle antaa loishäätökuuri. Tämä tulisi suorittaa viimeistään viikkoa ennen rokotusta.