Virtsatietulehdus ja virtsatievaivat

Kissoilla virtsatievaivat ovat hyvin yleisiä. Kissojen alempien virtsateiden sairauksista käytetään myös nimitystä FLUTD (Feline Lower Urinary Track Disease). Virtsavaivoja esiintyy sekä narttu- että uroskissoilla.

Virtsatietulehdus

Virtsatietulehduksen oireita ovat lyhyin väliajoin esiintyvä virtsaamisen tarve, verivirtsaisuus, alapään nuoleminen ja apeus. Virtsatietulehduksen hoitoon käytetään nesteytystä, antibiootteja ja kipulääkitystä tapauksesta riippuen. Virtsatietulehduksen aiheuttajia on monia, eikä aina ole edes mahdollista löytää yhtä yksittäistä syytä tulehdukselle. Virtsatietulehdusta epäiltäessä on kissa vietävä eläinlääkäriin, joka määrää tapaukseen sopivimman hoidon.

Virtsakiteet

Kissoilla tavataan melko usein virtsakiteitä, joista tavallisimpia ovat struviitti- ja oksalaatti-kiteet. Virtsatietulehdusta esiintyy miltei aina kun kissalla on virtsakiteitä, sillä ne ärsyttävät rakkoa ja virtsaputkea ja altistavat tulehdukselle. Virtsakiteiden kertyminen massaksi voi aiheuttaa vaarallisemman virtsaputken tukoksen. Joskus virtsakiteet voivat muodostaa myös virtsakiviä. Mikäli kissalla todetaan virtsakiteitä, määrätään kissalle erikoisruokavalio.

Virtsaputken tukos

Tukoksen ollessa kyseessä kissa käy useasti laatikolla, mutta virtsan tulo on estynyt. Lisäksi kissalla on virtsatietulehduksen oireita. Täydellisen virtsaputkentukoksen ollessa kyseessä on nopea apu välttämätön. Kissa ei voi olla yli vuorokautta virtsaamatta virtsamyrkytysvaaran vuoksi. Virtsamyrkytys on hengenvaarallinen tila.

Virtsaputken tukos on yleisempi uroskissoilla, joiden virtsaputki on narttukissoja pidempi. Erityisen yleistä virtsaputken tukos on kastroiduilla uroskissoilla. Virtsaputken tukoksen aiheuttavat useimmiten virtsakiteet, jotka muodostavat tukkivan massan virtsaputkeen. Kiteitä voi esiintyä myös ilman tukosta. Ennuste tukoksesta toipumiseen on useimmiten hyvä, joskin se voi vaatia useampia hoitokertoja. Harvinaisemmissa tapauksissa tukos on edennyt niin pahaksi, etteivät hoidot enää auta.

Ennaltaehkäisy

Kissojen virtsatievaivoja voidaan ennaltaehkäistä huolehtimalla riittävästä nesteensaannista, liikunnasta ja erityisesti laadukkaasta ruokavaliosta. Kissalla tulee aina olla raikasta vettä saatavilla, mielellään useammassa paikassa. Märkäruokaan voi lisätä vettä, jos kissa ei juo tarpeeksi. Kissalla tulee olla aina mahdollisuus tehdä tarpeensa, eli hiekkalaatikolle on oltava aina vapaa pääsy. Laadukkaita ruokia voit kysellä esim. eläinkaupoista tai eläinlääkäriltäsi.