Lemmikin kivun hallinta

Lemmikin kivun hallinta ei ole omistajalle helppo tehtävä. Lemmikki ei osaa kertoa kivustaan, joten omistajan tulisi pystyä tulkitsemaan koiran tai kissan kivun merkit.

Joskus kivulias lemmikki ulisee ja valittaa, on kivun tunnistaminen on tällöin helppoa. Toisinaan kivun merkit ovat epäselvempiä, koiralla voi olla vaikeuksia nousta portaissa tai kissa vetäytyy piiloon. Lemmikkieläinten kipua koskevat kyselyt ovat melko yleisiä ja suositus olisikin viedä lemmikki eläinlääkärin vastaanotolle, jos epäilee lemmikillään kipuja.

Koira voi kipuillessaan olla ärtyisä, vetäytyvä ja joskus jopa aggressiivinen. Toiset käytöshäiriöongelmat ovat johtuneet lemmikin kroonisesta kivusta. Myös kosketusarkuus on kivun merkki. Nivelkipuisella koiralla kivun merkkejä voi olla liikkeen jäykkyys tai vaikeus nousta makuulta ylös. Tuki- ja liikuntaelinten sairauksissa voi kipua esiintyä myös rasituksessa esimerkiksi lenkillä.

Kissa on kipuillessaan erityisesti syrjäänvetäytyvä, tosin niitäkin tapauksia on tullut vastaan, joissa sairas lemmikki on erityisellä tavalla hakeutunut omistajansa seuraan. Kissalla siis normaalista poikkeava käytös voi olla kivun merkki. Toiset kissat voivat valittaa ääneen kipujaan mouruamalla tietyllä tavalla, ja kaikki omistajat eivät ole pystyneet tunnistamaan sitä kivuksi, vaan ihmetelleet uutta ääntelytapaa.

Kaikki mouruaminen, ulvominen tai levottomuus eivät tietänkään johdu kivusta. Esimerkiksi uroskoirat voivat olla hyvinkin levottomia narttukoirien juoksuaikana ja kissan käytös muuttuu kiima-aikana.

Lemmikin kivun tunnistaminen ei ole yksiselitteistä ja helppoa, joten jos ei ole varma muuttuneen käytöksen syystä, on parasta antaa ammattilaisen tutkia tilanne.